Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/platne/qpharma/public_html/mumomega/libraries/cms/application/cms.php on line 460
Bezpieczna wysportowana - sport dla aktywnych - Mumomega

Bezpieczna wysportowana - sport dla aktywnych

Sport wyczynowy

Masz za sobą przynajmniej kilka półmaratonów albo nawet bardziej angażujące zawody. Lubisz sport i uprawiasz go od wielu lat, być może wyczynowo. Wiesz, czym jest porządne zmęczenie, nagły strzał adrenaliny, czasami nawet ból, bo to są nieodłączne składniki sportu uprawianego na serio. W powszechnej świadomości taki sport i takie doznania nie idą w parze z ciążą. I co do zasady jest to podejście słuszne.

Nie jesteś przeciętna

Jednak uprawiając sport wyczynowo, nie znajdujesz się w przeciętnej grupie kobiet w ciąży, dlatego ogólne zalecenia nie do końca Ciebie dotyczą. Oczywiście ciąża nakłada ograniczenia. Na pewno nie będzie tak, że nie zauważysz zmian, jakie zachodzą w Twoim organizmie tylko dlatego, że wcześniej bardzo intensywnie uprawiałaś sport. Rozwiązaniem więc  dla Twojej ciąży i sportu będzie indywidualne podejście.

Sport w ciąży nadal tabu

O ile większość ludzi zdaje sobie sprawę z rozlicznych korzyści, jakie przynosi regularne uprawianie sportu, kwestia sportu w ciąży nadal jest dyskusyjna. Ogólne zalecenia dotyczące umiarkowanego uprawiania sportu w ciąży są takie, że wszystko jest możliwe pod warunkiem prawidłowo rozwijającej się ciąży, co do której nie wykryto żadnych zagrożeń. Więcej na ten temat znajdziesz w artykułach dotyczących biegania, jazdy na rowerze czy pływania w ciąży.

To kwestia indywidualna

Kwestia bardziej intensywnego uprawiania sportu jest sprawą zupełnie indywidualną. Tutaj Twoje doświadczenie i intuicja muszą iść w parze ze ścisłą konsultacją Twojego lekarza prowadzącego. Po pierwsze, musisz wykluczyć wszystkie potencjalne zagrożenia, czyli musisz być pewna, że ciąża nie jest  w żaden sposób zagrożona i rozwija się prawidłowo. Po drugie, powinnaś omówić z lekarzem, jaki sport zamierzasz uprawiać i z jaką intensywnością. Po trzecie wreszcie, i to jest najważniejsze, powinnaś dokładnie słuchać swojego organizmu, bo Ty sama najlepiej wiesz, jak się czujesz i na ile możesz sobie pozwolić.

Zdrowy rozsądek

Warto pamiętać, że najważniejsze w tym wyjątkowym czasie jest zdrowie Twoje i Twojego dziecka. Dobrze będzie więc odłożyć na pewien czas ambitne marzenia o biciu nowych rekordów. O ile sprawą indywidualną jest intensywność wysiłku, Twoje zaangażowanie, o tyle zdrowy rozsądek zawsze powinien brać górę. W końcu sport to zdrowie, ale pod warunkiem przedsięwzięcia adekwatnych środków ostrożności.