Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/platne/qpharma/public_html/mumomega/libraries/cms/application/cms.php on line 460
Nowe rekordy z większym obciążeniem – bieganie w ciąży - Mumomega

Nowe rekordy z większym obciążeniem – bieganie w ciąży

Biegam, bo lubię

Dbasz o siebie. Dlatego bieganie stało się dla Ciebie jedną z ulubionych aktywności. Kilka kilometrów za Tobą i czujesz się zupełnie inaczej. Zresztą nie chodzi przecież tylko o same odległości, które pokonujesz, ale o bardzo ważny element Twojego stylu życia.

Ciąża to nie choroba

Kiedyś traktowano kobiety spodziewające się dziecka jak osoby chore, stąd przeświadczenie, że najlepiej byłoby ograniczyć ruch do niezbędnego minimum. Takie podejście może sprawić, że przyszła mama, zamiast dobrze przygotować swój organizm na poważny wysiłek jakim jest poród, osłabia go przez brak ruchu.

Niezbędne zmiany

Jeśli doskonale czujesz się w swoich ulubionych butach i szortach, biegając po leśnych lub parkowych ścieżkach, prawidłowo rozwijająca się ciąża nie powinna być dla Ciebie przeszkodą, bo to nie jest choroba, ale po prostu inny stan Twojego organizmu, który nie powinien Cię zanadto ograniczać. Ważne przy tym, abyś słuchała swojego ciała i miała świadomość, że obciążenia powinny być znacznie mniejsze niż przed ciążą.

Zdrowe podejście

Dwie rzeczy są najważniejsze z punktu widzenia uprawiania biegów w czasie ciąży. Po pierwsze, czy byłaś aktywną biegaczką przedtem i jak długo trenowałaś.  Po drugie, czy z Tobą i Twoim dzieckiem jest wszystko w porządku i nie ma wyraźnych lekarskich przeciwwskazań dla biegania.

Zupełnie inaczej będzie wyglądał trening przyszłej mamy, która była aktywna treningowo co najmniej cały rok wcześniej, brała udział w biegach ulicznych i regularnie uprawiała sport. W takim przypadku trening powinien być co prawda zracjonalizowany, ale nadal może to być naprawdę trening. Inaczej będzie się zachowywać kobieta, która przed zajściem w ciążę nie była bardzo aktywna. Wtedy raczej sama poczujesz, że nie jesteś w stanie biegać, a odpowiadają Ci bardziej marszobiegi lub szybszy spacer. Najważniejsze, żebyś zaufała swojej intuicji i wsłuchała się w potrzeby swojego organizmu, bo Ty sama wiesz najlepiej, jak się czujesz i na ile możesz sobie pozwolić.

Kiedy warto zwolnić?

Jeśli istnieją jakieś wyraźne medyczne przeciwwskazania dla Twojej aktywności biegowej, warto żebyś dokładnie omówiła je z lekarzem prowadzącym. W czasie szczerej i merytorycznej rozmowy lekarz wyjaśni Ci, na czym opiera swoje obawy i dlaczego proponuje ograniczenie aktywności tylko do tego, co niezbędne. Możesz się z nim nie zgodzić, w końcu ostatecznie to od Ciebie zależy, czy podporządkujesz się jego zaleceniom. Jeśli ruch jest dla Ciebie bardzo ważny, wręcz niezbędny, możesz negocjować, ale zawsze na koniec warto po prostu posłuchać zdrowego rozsądku i przy jego pomocy wybrać to, co dla Ciebie jest najlepsze.

Ruch to zdrowie!

Generalnie przy zachowaniu wyżej opisanych warunków kontynuacja treningów daje rozliczne korzyści. Dzięki bieganiu poprawia się kondycja, odporność na choroby staje się większa, radzenie sobie ze stresem jest dużo łatwiejsze. Zysk w postaci  zdecydowanie lepszego samopoczucia jest nie do przecenienia. Właśnie dlatego nie ma powodów, abyś pozbawiała się tych zalet w czasie ciąży. Konieczne jest jednak robienie tego z głową i wsłuchiwanie się we własny organizm.

Kiedy kolejny maraton?

 

Skoro Twoja ciąża przebiega prawidłowo, Ty czujesz się dobrze i masz za sobą sporo doświadczenia biegowego i przede wszystkim masz ochotę pobiegać po wydeptanych przez Ciebie ścieżkach, załóż Twoje ulubione buty biegowe i po prostu biegaj.