Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/platne/qpharma/public_html/mumomega/libraries/cms/application/cms.php on line 460
Kiedy czujesz bluesa – baby blues - Mumomega

Kiedy czujesz bluesa – baby blues

Ochota na wszystko

Najczęściej Twój kalendarz był wypchany po brzegi i sunęłaś radośnie przez każdy dzień, załatwiając bez problemu masę spraw. Był czas obowiązkowych zebrań w pracy, spotkań z przyjaciółmi, sport, książka, kino, randka z partnerem. I najważniejsze, że miałaś na to ochotę, a im więcej było do zrobienia, tym bardziej Ci się chciało.  Być może niekiedy zdarzała się krótka chandra albo po prostu gorszy dzień, ale w zasadzie bardzo szybko mijały.

Nawet kiedy już spodziewałaś się dziecka i nieco zwolniłaś tempo, nadal miałaś ochotę na to, co najbardziej lubisz, czyli spotkania z przyjaciółmi, spacery, odpowiednia dawka sportu czy wyjście na miasto. W końcu ciąża to taki moment, w którym więcej czasu możesz poświęcić sobie i swoim potrzebom.

Czuję bluesa, ale jakiegoś innego

W końcu nadszedł ten ważny dzień. Urodziłaś dziecko, wróciłaś do domu i… poczułaś bluesa. Ale nie zaczęłaś kiwać się w rytm muzyki, tylko poczułaś, że sytuacja, w której się znalazłaś jest dla Ciebie trudna. Obniżony nastrój sprawił, że zaczęłaś sobie wyobrażać, że nie jesteś w stanie podołać nowym obowiązkom, że jest tego za dużo i że sobie najzwyczajniej w świecie nie poradzisz.

Skąd to się bierze?

To trudny okres, ale najważniejsza informacja jest taka: wszystko jest pod kontrolą, a baby bluesa, czyli czasowego obniżenia nastroju w niedługim czasie po porodzie doznaje wiele kobiet. Kluczowe w tej definicji jest słowo czasowe, co oznacza, że ten obniżony nastrój mija. Zwykle w 5 – 6 tygodni po porodzie. Taka reakcja emocjonalna jest naturalną konsekwencją wahań hormonów, bo gospodarka hormonalna jest przez poród solidnie zaburzona. Do tego dochodzi brak snu, stres związany z nowymi obowiązkami wobec noworodka i ciągłe zmęczenie.

Przejdę przez to tanecznym krokiem

Można jednak przez tego bluesa przejść trochę bardziej tanecznym krokiem. Wiadomo, że na hormony nie masz wpływu i jedyne, co możesz w tym wypadku zrobić, to po prostu uzbroić się w cierpliwość i zaufać statystykom, które mówią, że Twoja gospodarka hormonalna z czasem wróci do równowagi. Jednak tańczy się parami, więc w całej reszcie pomogą Ci inni ludzie.

Ale co konkretnie robić?

Staraj się więc jak najwięcej wysypiać. Połóg to czas polegiwania, więc kiedy tylko Twoje dziecko śpi, zasypiaj razem z nim, nawet kilka razy w ciągu dnia. Twój organizm tego potrzebuje. Dziel się obowiązkami z Twoim partnerem, im więcej czasu spędzi z dzieckiem, tym lepiej się poczujesz, bo będziesz wiedziała, że nie jesteś sama z nowymi obowiązkami. Nie bój się także prosić o pomoc, bo przecież nie musisz radzić sobie ze wszystkim doskonale. Szczera rozmowa o Twoim nastroju na pewno pomoże.

Kiedy już partner zostanie z dzieckiem, wyjdź z domu. Świeże powietrze wokół głowy zdecydowanie poprawia nastrój. Pójdź na krótki spacer, spotkaj się z przyjaciółką lub drugą mamą, która jest lub była w podobnej sytuacji. Nie ma to jak mała grupa wsparcia. Jeśli Twój stan na to pozwoli, zacznij od lekkiej gimnastyki i spokojnego ruchu, ponieważ aktywność fizyczna w  naturalny sposób redukuje stres i zmęczenie. Po prostu zadbaj o to, co niezbędne. Nawet jeśli realnie będziesz mogła się wyrwać z domu tylko na godzinę.

Te sposoby są proste, ale najczęściej właśnie proste metody działają najlepiej. Baby bluesa można przejść, ale jeszcze lepiej go przetańczyć. W końcu to muzyka jak każda inna.